در انتظار فجر عدالت

نويسنده: عباس جعفري
ميلاد نور
حضرت مهدي(ع) در نيمه‌ي ماه مبارک شعبان سال 255 هـ . ق چشم به جهان گشودند.(1) پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسکري(ع) و مادر گرامي آن حضرت خانم نرجس ]نرگس[ خاتون مي باشد.
در شب ولادت، عمه‌ي امام عسكرى(ع) بانو حکيمه خاتون به دستور ايشان در منزل ماند. امام(ع) به حكيمه خاتون فرمودند: «امشب منتظر تولد فرزندى هستم از نرجس». حكيمه با تعجب پرسيد، چطور ممكن است؟! (زيرا اثرى از حمل در او نديده بود). امام(ع) فرمود: «او بسان مادر موسى(س) است كه هيچ كس نمى‌دانست باردار است، زيرا فرعون شكم زنان حامله را پاره مى‌كرد».
طبق نقل حكيمه، خداوند در آن شب فرزندى به امام عسكرى(ع) عنايت کرد و چنين اراده فرموده بود كه دشمنان، هرگز قدرت دسترسى به او را پيدا نكنند و چنين اراده كرده بود كه او «وارث مستضعفان» در روى كره‌ي زمين بشود: «و نُريد أن نمنّ على الذين استضعفوا في الأرض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثين».(2)
طبق حكمت الهى در فاصله‌ي كوتاه سال 255 تا 260 هـجري ايشان به طور مخفي زندگي مي‌کردند و در خدمت پدر بزرگوارشان آماده‌ي احراز مقام امامت و رهبرى مسلمانان و بر عهده گرفتن مسئوليت سنگين آنان بودند.
با شهادت امام عسکري(ع) در سال 260 هجري، دوران غيبت آغاز و مدت 75 سال (غيبت صغرى) حضرت مهدى(ع) در پنهانى زندگى مى‌كردند و مردم بدان صورت كه بتوانند حضورى خدمت ايشان مشرف و مشكلات خودشان را در ميان بگذارند، امكان نداشت ولى دائماً از انوار و بركات مقدس او بهره مند مى‌شدند. دسترسى مردم به واسطه‌‌ي نائبان خاص او از سال 255 تا 330 هـ . ق صورت مى‌گرفت.

راز غيبت
فلسفه و راز حقيقى غيبت براى عموم مردم بيان نشده است و به غير از اولياء خاص الهى[پيامبران و امامان معصوم(ع)] از آن اطلاع ندارند؛ ولى بطور كلى از ميان ادله‌ي عقلى و نقلى مى‌توان فوايدى را براى آن بدست آورد:
الف) امتحان و آزمايش
به واسطه‌ي همين مسئله غيبت است كه خداوند مي‌خواهد بندگان خودش را بيازمايد تا حجت برآنها روشن شود كه آيا ايمان واعتقاد واقعى به مبدأ جهان و مصالح او دارند يا خير؟ بايد روشن شود كه مؤمنان واقعى در مواقع حساس و هنگامي كه دسترسى حضورى به رهبران ممكن نيست كيانند؟ آيا صرف ادعا بر اينكه ما به خداوند و به پيشوايان او يعنى ائمه معصومين(ع) ايمان داريم كافى است يا اينكه مى‌بايست با آزمايش و امتحان اين ايمان واعتقاد سنجيده شود. در نتيجه اگر كسانى در عصر غيبت طبق فرمان الهى، محكم و پا برجا ايستادند و از مشكلات نهراسيدند و وظايف و دستورات الهى (فروغ دين و اعتقادات صحيح) را دنباله روى نمودند، بحق آنان، مؤمنان حقيقى و از رستگاران مى‌باشند.
ب) محفوظ ماندن از بيعت
يكى از دلائل غيبت محفوظ ماندن از بيعت با ظالمان، مستکبران و ستم‌كاران است، بطورى كه بعد از ظهور، حجت برهمگان تمام مى‌باشد. چنانچه در روايتى از امام هشم حضرت على موسى الرضا(ع) نقل شده است كه فرمود: «گويا شيعيانم را مى‌بينم كه بعد از مرگ سومين فرزندم در جستجوى امام خود مى‌گردند ولى او را نمى‌بينند»، سؤال شد چرا؟ فرمود: «چون امامشان غايب است». عرض شد: چرا غايب مى‌شود؟ فرمود: «براى اينكه وقتى با شمشير (سلاح) قيام نمود بيعت هيچ كسى بر گردنش نباشد».( 3)

انتظار فرج
امام خميني(ره)، در يكى از فرمايشات خود فرمودند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است»(4) بحق كه اين سخن چقدر پر معنى است. مسئله‌ي انتظار، داراي بار معنايى فراواني از جهت كاربرد ادبى و استعمال در فرهنگ اسلامى دارد و از طرف ديگر مسئله‌ي آخر الزمان و انتظار ظهور مهدى موعود داراى مضامين و معانى والا و مقدسى نيز مى‌باشد. در روايتى از قول پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «أفضل أعمال أمتى انتظار الفرج من الله عز و جلّ»(5) يعنى بهترين و با فضيلت ترين اعمال و كارهاى امت من، انتظار رسيدن فرج از نزد خداى عزيز و ‌جليل‌‌ مى‌باشد. و روشن است كه فرج حقيقى و نهايى برپايى حق و عدل بجاى ظلم و ستم و كفر در روى زمين مى‌باشد كه تحقق اين مسئله طبق آيات قرآن و روايات اسلامى در آخر الزمان به وقوع مى‌پيوندد.
منتظران واقعى مهدى(ع) در طول تاريخ انتظار و هم‌اكنون به دنبال تحقق عدالت راستين درونى و بيرونى هستند كه لازمه‌ي اين چنين عدالتى، اميد، تحرك، شور، حماسه، مقاومت، نفى باطل وطلب حق، خروش، صلابت و قيام (ضد قعود وسكون) بهمراه اعتقاد صحيح توحيدى، محمّدى، علوى و عمل به واجبات وترك محرمات مى‌باشد.
در كنار اين واجبات (بلكه در متن اين اعمال) مسئله‌ي امر به معروف و نهى از منكر، پاى‌بندى به اخلاق حسنه‌ي اسلامى و آمادگى نظامى از اهميت ويژه‌اى برخوردار است.
انسانِ مسلمان و منتظر يك قيام بزرگ و يك انقلاب عظيم جهانى، آيا ممكن است كه خود هيچ آمادگى براى حضور در اين درگيرى و كمك به آن نداشته باشد؟
امام صادق(ع) مى‌فرمايد: «ليُعدّن أحدكم لخروج القائم و لو سهماً، فإن الله اذا علم ذلك من نيّته رجوتُ لأن يُنسى فى عمره حتى يدركه و يكون من اعوانه و انصاره»(6). يعنى هرگاه يكى از شما براى قيام قائم[مهدي موعود] اسلحه تهيه كند، اگرچه يك تير باشد، اميد است خداوند عمر او را دراز كند تا ظهور و فرج او را درك نمايد و از ياوران ايشان باشد.
انقلاب اسلامى ؛ زمينه‌ساز قيام جهانى مهدى(ع)
احاديث فراوانى در كتب حديث وتفسير از زبان گهربار پيامبر گرامى(ص)
و ائمه‌ي معصومين(ع) نقل شده است كه حقايق و واقعيتهاى زيادى را به اثبات مى‌رساند مانند اينكه ايرانيان وفادارترين امّتها به اسلام مى‌باشند و يا اينكه ايرانيان بيشترين بهره را از اسلام دارند.
در حديثى نقل شده است كه فرمود: «ضربتموهم على تنزيله و لا تنقضى الدنيا حتى يضربوكم على تأويله»(7) يعنى: «دنيا به پايان نمى‌رسد تا روزى كه ايرانيان با شما اعراب بر اساس تأويل قرآن جنگ مى‌كنند چنانچه شما ابتدا بر اساس تنزيل قرآن (اسلام آوردن ايرانيان) با آنها جنگ كرديد.
همچنين پيامبر گرامى(ص) فرمود: «يخرج ناسٌ من المشرق فيُوطّون للمهدى سلطانه»(8). يعنى: در آخر الزمان، گروهى از مشرق زمين قيام مى‌كنند و زمينه را براى انقلاب جهانى مهدى(ع) فراهم مى‌آورند.

پي‌نوشت‌ها :
1. شيخ مفيد؛ الارشاد ؛ 346 و مجلسي؛ بحار الانوار ؛ ج51.
2. سوره قصص / 5.
3. امينى ؛ دادگستر جهان ؛ ص229.
4. امام خمينى(ره) ؛ صحيفه نور.
5. مجلسى ؛ همان ؛ ج 52.
6. همان ج 52.
7. محمدى رى‌شهرى ؛ تداوم انقلاب اسلامى ايران تا انقلاب جهانى مهدى(ع) ؛ ص25.
8. همان ؛ ص35.
9. همان ؛ ص 26.

 

 سایر مراکز اسلامی

مرکز اسلامی منچستر

مرکز اسلامی نیوکاسل

مرکز اسلامی بیرمنگهام

مرکز اسلامی کاردیف

مرکز اسلامی گلاسکو (الهدی)