ميلاد نور موعود

در آن لحظه زيبا از شب نيمه شعبان، عمر ظلمت ترديد و حيرت به پايان رسيد و رحمت بي پايان سبحاني از سرچشمه فيّاض ابدي به سوي برهوت عالم خاک سرازير شد و جان هاي تشنه را با جام هاي وعده وصال تازگي بخشيد. طلوع فجر نيمه شعبان در سال 255 ق مقارن بود با تجلّي بزرگ جلال و جمال الهي. در آن لحظه زمين شاهد حضور عرشيان در آسمان بود که با زمزمه آيه «فَتبارَک اللّه اَحسن الخالقين» به تماشاي زيباترين گوهر آفرينش مشغول بودند و به زمين به پاس پذيرايي از چنين مهمان عزيزي تبريک مي گفتند.
غلبه اراده خدا
دوره امامت حضرت عسکري عليه السلام از دوره هاي بسيار حسّاس و سخت تاريخ تشيّع است. معتمد، خليفه عباسي، بر اساس اخباري که از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام نقل شده بود مي دانست آخرين حجت الهي، آن انتقام گيرنده از ستمگران و پناهگاه مظلومان و تحقق بخش آرزوي همه پيامبران و برقرار کننده حکومت عدالت و توحيد، در خانه امام حسن عسکري عليه السلام چشم به جهان خواهد گشود. خليفه عباسي به منظور دست يافتن به اين آخرين ذخيره الهي همواره حضرت عسکري عليه السلام را تحت نظر داشت تا شايد بتواند از ميلاد اين فرزند دادگستر جلوگيري کند؛ غافل از آن که وعده الهي در سحرگاه نيمه شعبان سال 255 ق بدون اين که دژخيمان کوچک ترين آگاهي يابند، در سلامت کامل ديده به جهان گشود و شجره طيبه ولايت را استمرار بخشيد و بار ديگر غلبه اراده خداوند را بر تلاش هاي مذبوحانه ستمگران به نمايش گذاشت.
با پدر در خفا
حضرت مهدي عليه السلام پس از تولّد حدود پنج سال در کنف حمايت پدر بزرگوارشان به صورت نهان زندگي مي کردند. امام حسن عسکري عليه السلام در اين مدت علاوه بر مراقبت کامل از آن حضرت مژده زاده شدن او را به اطلاع افراد مورد اعتماد رساندند و به اين وسيله جلو بسياري از اختلافاتي را که پس از شهادت امام يازدهم عليه السلام امت اسلامي را تهديد مي کرد، با کمال دقّت گرفتند و گذشته از آن زمينه را براي تحمّل دوره غيب ولي اللّه اعظم فراهم ساختند. آن حضرت توطئه رواج يأس در بين پيروان اهل بيت عليهم السلام را ـ که با سرمايه گذاري هاي عظيم فکري و اقتصادي خلفاي جور در حال گسترش بود ـ با شکست مواجه ساختند و به تمام شبهات و تشکيکات حساب شده دشمن ـ که با هدف ضربه زدن به اساس نظام اعتقادي پيروان اهل بيت عليهم السلام مطرح مي شد ـ جواب هاي کامل و کافي دادند.
انتظار
پيروان اديان در اين عقيده مشترکند که در يک دوره بحراني و تاريک از ظلم و تعدي انسان هاي مستکبر و بيدادگر، نجات دهنده بزرگ جهاني ظهور خواهد کرد و اوضاع نابسامان جهاني را اصلاح خواهد کرد. اميد به تحقّق اين واقعه بزرگ نيروهاي افراد را از رکود باز مي دارد و آنان را از يأس رهايي مي بخشد. علي بن ابي طالب عليه السلام به پيروان خود سفارش مي کنند: «در انتظار فرج قائم آل محمد باشيد و از رحمت خدا نااميد نشويد. به درستي که نيکوترين اعمال در پيشگاه خداوند متعال در حال انتظار به سر بردن است».
انسان منتظر
وقتي انتظار حرکت آفرين شد انسان منتظر نمي تواند به بهانه انتظار به گوشه خلوت پناهنده شود. انسان منتظر چون شيفته قيام رهبر معصوم خويش است، همواره در حال آمادگي به سر مي برد و به ميزان دل بستگي که به امام خود دارد در راه کسب تقوا و پاکي و فضيلت هاي والاي اخلاقي و الهي مي کوشد تا در لحظه صدور فرمان ظهور از ناحيه خداوند متعال، از آمادگي لازم براي ياري مولايش برخوردار باشد. او مي داند کسي که غرق در شهوات است و همواره راه باطل مي پويد، نمي تواند خود را منتظر ظهور حقّ بداند. منتظر واقعي هرگز از رفتار اصلاحي و گسترش پاکي و جلوگيري از شيوع گناه و فساد و بي عدالتي غفلت نمي کند.
جامعه منتظر
جامعه منتظر هرگز تن به ستم نمي دهد و حضور بي عدالتي و فساد و نابساماني را برنمي تابد. جامعه منتظر در اوج قدرت و طغيان مستکبران، بدون ترسيدن از قدرت پوشالي آنها، در مقابل بيدادگري ها مي ايستد و درس شهامت و شهادت را به انسان ها مي آموزد و سرانجام جامعه منتظر جامعه اي است که عزت را در سخت ترين اوضاع و با بذل عزيزترين و گران قدرترين سرمايه هاي خود حفظ مي کند و در راه تعالي اخلاق و معنويت و آزادي از قيد و بند عبوديت هواهاي نفساني از هيچ کوششي دريغ نمي ورزد و تلاش مي کند تا زمينه نجات تمام انسان هاي دربند قدرت هاي ستم پيشه فراهم گردد، تا همه بندگان خدا از تاريکي عبادت بت هاي گم راه کننده به روشنايي سعادت دست يابند.
زمان ظهور خورشيد
گرچه براي ظهور امام زمان عليه السلام وقت خاصي در سخنان اهل بيت عليه السلام ذکر نشده و حتي کساني را که براي ظهور وقت تعيين مي کنند، دروغ گو خوانده اند، با اين همه از طريق ذکر نشانه هاي بسياري، به موعد ظهور اشاره هاي بسيار گويايي شده است. امام صادق عليه السلام در ضمن روايتي، به يکي از ياران خود حدود پنجاه علامت از علامت هاي زمان ظهور را بيان مي کنند. حضرت مي فرمايند:
«هنگامي که ببيني ستم همه جا را فرا گرفته است، اهل باطل بر اهل حقّ پيشي گرفته اند کوچک ترها براي بزرگ ترها احترام قائل نمي شوند، مدح و چاپلوسي فراوان، و پيوند خويشاوندي بريده شده، همسايه همسايه خود را از ترس زبانش و آزارش احترام مي کند. مردم از کسي طرف داري مي کنند که پيروز است، آنهايي که دنبال حلال هستند نکوهش مي شوند ولي آنها که دنبال حرام هستند مدح مي شوند و کسي که امر به معروف مي کند به او مي گويند اين کار وظيفه تو نيست...، در چنين اوضاعي مراقب خويش باش و از خدا نجات بخواه که به راستي زمان فرج فرا رسيده است».
شناساندن امام زمان عليه السلام
اگر مفهوم انتظار را چشم داشت ظهور و درخواست حاکميت احکام الهي بدانيم، واضح است که لازمه منتظر واقعي بودن علاوه بر ايمان به ظهور، عمل به وظايفي است که بر عهده تک تک افراد در دوره غيبت نهاده شده است. از جمله اين وظايف، گذشته از شناخت امام زمان عليه السلام ، شناساندن آن حضرت به ساير مردم است تا در دوران سخت غيبت از نااميدي نجات پيدا کنند و با ايمان به نصرت الهي و اعتماد به امدادهاي غيبي و توجّهات خاصّ آخرين حجت الهي، به فراهم کردن زمينه ظهور بپردازد. حضرت امام حسن عسکري عليه السلام مي فرمايند: «هرکه بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهليت از دنيا رفته است».
صبر در برابر دشمنان
دشمنان به منظور به يأس دچار ساختن آحاد جامعه اسلامي از طرق مختلف به مبارزه با فرهنگ مهدويّت برمي خيزند؛ به عنوان مثال گاهي وجود او را انکار مي کنند يا با انواع تهمت ها افراد ناآگاه جامعه اسلامي را با انواع شبهات روبرو مي سازند... در چنين اوضاعي از جمله وظايف افراد جامعه اسلامي شکيبايي و دفع شبهات دشمنان است. اين کار به اندازه اي اهميّت دارد که امام حسين عليه السلام از آن با عنوان جهاد در رکاب پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم ياد مي کنند. آن حضرت در روايتي مي فرمايند: «خداوند به واسطه قائم آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم زمين را پر از داد خواهد ساخت. گرچه مشرکان اين کار را نپسندند. او را غيبتي است که عده اي در آن از دين خدا بر مي گردند و گروهي در دين خدا پايداري مي کنند و در نتيجه مورد آزار دشمنان قرار مي گيرند. بدانيد هرکس در آن دوره سخت در مقابل آزار دشمنان شکيبا باشد، همانند کسي است که با شمشير در خدمت رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله وسلم به جهاد مي پردازد».
اخلاص و خيرخواهي
يکي از شرايط توفيق يافتن در ياري حضرت مهدي عليه السلام داشتن اخلاص در نيّت و انگيزه شايسته در ياري امام عصر عليه السلام است. در اين باره در يکي از توقيعات صادره از ناحيه آن حضرت آمده است: «... به درستي که خداوند ما را به لطف و احسان پيوسته خويش و به بهره هاي انعام و کرم خود موفّق و خشنود ساخته است و ما را نيازمند ياري ديگران نساخته؛ مگر آن ياري که از سر اخلاص و خيرخواهي محض صورت بگيرد و در کاري که به عنوان ياري ما انجام مي گيرد تقواي الهي و انگيزه قرب به او رعايت شده باشد».
سيره حکومتي امام مهدي عليه السلام
در توصيف ويژگي هاي حکومتي امام مهدي عليه السلام مطالب زيادي وارد شده است. برخي از روايات به ويژگي هاي کلي حکومت آن حضرت تصريح دارد؛ براي مثال نقل شده که آن حضرت همان گونه عمل خواهد کرد که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم عمل مي کردند و تک تک احکام و ارزش هاي قرآن را در سرتاسر جهان حاکميت خواهد بخشيد. در برخي ديگر از روايات به نکات دقيق عملکردهاي آن منجي جهاني اشاره شده است؛ به عنوان نمونه در دسته اي از روايات آمده است:
«با مردم و مخصوصا توده هاي محروم بسيار کريمانه و با محبّت رفتار خواهد کرد؛ اما با مسئولان و کارگزاران بسيار دقيق خواهد بود و کوچک ترين تخلف آنها را بدون دليل نخواهد پذيرفت. اموال را به صورت مساوي و به عدالت در ميان همه مردم تقسيم خواهد کرد و کسي را بر کس ديگر امتياز نخواهد داد. در داوري به قدر سرسوزني بر کسي بيداد روا نخواهد کرد. امام زمان عليه السلام ميزان عدل را در ميان مردم آن چنان مستقر خواهد ساخت که هيچ کس نتواند به ديگري ستمي روا دارد».
جشن نيمه شعبان
جشن نيمه شعبان جشن آمادگي است؛ آمادگي براي شرکت در نهضتي بزرگ و انساني؛ نهضتي که سازنده و حيات بخش است. آغاز آن با ظهور مهدي و فرجام آن شکست سيه روزي ها، جهل ها، شرک ها، فسادها و جنايت هاست. آن کس که ولادت مهدي را اين چنين جشن مي گيرد به حقيقت مي خواهد براي شرکت در اين نهضت اعلام آمادگي کند و آن کس که به نام مهدي و از شنيدن لقب قائم عليه السلام قيام مي نمايد، مي خواهد بگويد که من جان بر کف، مهياي قيامم و در اين قيام آمادگي همه جانبه دارم و در نهضت عظيمي که به رهبري آن امام براي سر و سامان يافتن امور جهان صورت مي گيرد، شرکت مي کنم و اعلام آمادگي مي نمايم.
درس نيمه شعبان
اين ميلاد و اين ياد بزرگ بايد به ما درس بدهد. احساسات بسيار خوب است. عواطف پشتوانه بسياري از اعمال نيکوي انسان هاست، ايمان و عقيده قلبي به وجود اين منجي عظيم عالم، شفابخش بسياري از بيماري ها و دردهاي معنوي و روحي و اجتماعي است؛ ولي فراتر از همه اينها بايد از اين ياد، از اين خاطره [و] از اين حادثه عظيم درس بگيريم. هرسال اين جشن ها برپا مي شود و دل ها را معطّر مي کند، اگر درس هاي عميقي که در تجديد اين خاطره وجود دارد براي رفتار ما و عمل ما مي تواند يک آموزنده و معلم به حساب بيايد، يقينا پيشرفت جامعه ما به سمت کمال، روان تر و سريع تر خواهد شد. يک درس از اين درس ها اين است که همه بدانند [و] همه اذعان و باور کنند که حرکت عالم به سمت صلاح است؛ به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هرچه مي خواهند بگويند، تظاهر به قدرت نمايي بکنند اما لشکر حقّ و حقيقت کاروان بشريت را به سمت سرمنزل عدل و داد پيش مي برد.

 

 سایر مراکز اسلامی

مرکز اسلامی منچستر

مرکز اسلامی نیوکاسل

مرکز اسلامی بیرمنگهام

مرکز اسلامی کاردیف

مرکز اسلامی گلاسکو (الهدی)