کد خبر: 3212

دکتر شمالی در کنفرانس سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان: قدس، تاریخ، دین شناسی و قوانین بین المللی اظهار داشت: امام خمینی هرگز در حمایت از سیاهان مظلوم آفریقا، مردم افغانستان و مردم فلسطین به بهانه مصالح سیاسی تردید نکرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس با بیان این نکته در کنفرانس سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن برشمردن ویژگی های شهر بیت المقدس بر اساس آیات قرآنی، به رویکرد امام خمینی نسبت به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت، امام هم با آپارتاید و تبعیض نژادی مخالف بود و هم با اشغالگری. در فلسطین هر دوی اینها جمع بود. یعنی هم مردمی بودند تحت اشغال و هم تحت آپارتاید. به همین دلیل امام خمینی در حمایت از مردم فلسطین ذره ای تردید نکرد.
سایر سخنرانان این کنفرانس از جمله خانم دکتر قاده کرمی که خود از نسل فلسطینیان رانده شده است، این حمایت بی دریغ و پیوسته ایران را تمجید کرده و بر اهمیت آن تاکید کردند.
در این کنفرانس سخنرانان هر یک به نوبه خود از زاویه خاصی درباره بیت المقدس سخن گفتند. دکتر قاده کرمی روایت شخصی خود و خانواده اش به عنوان یک عرب رانده شده از بیت المقدس را برای حاضران بازگو کرد. دکتر نِهاد خانفر از دید حقوق بین الملل وضعیت این شهر را مورد بررسی قرار داد. دکتر جان هوور تاریخ بیت المقدس از ابتدا تا کنون را به طور خلاصه بیان نمود و پدر ندیم نصار کشیش سوری الاصلِ کلیسایِ آنگلیکان، از دید الهیات مسیحی نکاتی را در مورد بیت المقدس بازگو نمود.
در ادامه سفیر فلسطین در انگلستان، دکتر مانوئل حساسیان از طریق ویدئو در مورد اهمیت بیت المقدس برای همه ادیان ابراهیمی سخن گفت و خواستار آن شد که این شهر به عنوان یک شهر بین المللی به روی همه زائران از همه ادیان باز باشد. در پایان این کنفرانس حجت الاسلام و المسلمین شمالی نیز از زاویه الهیات اسلامی و قرآن نکاتی را در مورد بیت المقدس یادآور شد.
حجت الاسلام و المسلمین شمالی گفت در قرآن در چند مورد به بیت المقدس اشاره شده است. ابتدا آنجا که از آن به عنوان قبله یاد شده است. وی خاطرنشان کرد که مسلمانان در تمام دوران ظهور اسلام در مکه یعنی به مدت 13 سال به سمت بیت المقدس نماز می خواندند و تغییر قبله از بیت المقدس به مکه در مدینه و پس از هجرت اتفاق افتاد. اشاره بعدی قرآن به این شهر و به مسجدالاقصی در جریان بازگو کردن معراج پیامبر(ص) دیده می شود. جایی که می خوانیم پیامبر از مکه به مسجدالاقصی سفر کرده و پس از آن به آسمانها می رود. وی سفر از مکه به بیت المقدس را بسیار مهم و واجد اهمیت توصیف کرد و گفت متالهین مسلمان این نکته را مورد بحث قرار داده اند که چرا برای معراج پیامبر باید به مسجد الاقصی سفر می کرد. به گفته وی این امرنشان دهنده اهمیت فوق العاده این مکان از نظر اسلام است. وی همچنین خاطرنشان کرد که از نظر قرآن مسجدالاقصی و پیرامون آن مبارک است و این برکت آنقدر زیاد بوده که حضرت محمد(ص) برای آن از مکه به مسجد الاقصی رفته است.
کشیش ندیم نصار نیز از دیدگاه الهیات مسیحی بیت المقدس را مورد توجه قرار داد. وی گفت اکنون جمعیت مسیحی بیت المقدس حدود 12 هزار نفر است، یعنی کوچکترین اقلیت ساکن در این شهر. وی اینطور نتیجه گرفت که برخلاف تصور دوستان ما در جهان اسلام که فکر می کنند کلیسای غرب نگران مسیحیان خاورمیانه است، ابداً چنین چیزی نیست و هیچ کلیسایی در جهان غرب از مسیحیان ساکن بیت المقدس حمایت نمی کند. وی گفت من به شما اطمینان می دهم که برای اسقف اعظم کانتربری هیچ مهم نیست که تعداد مسیحیان بیت المقدس به صفر برسد. وی با توجه به عقاید مسیحی گفت که خداوند برای ظهور کلمه خود در میان ما این شهر را برگزید و هنگامی که عیسی(ع) رسالت خود را آغاز کرد دراین شهر مردم را دعوت نمود. وی گفت برخلاف تصور مردم آن روز حضرت عیسی با شمشیر و مانند یک شاه یا یک سلحشور وارد شهر نشد. مردم توقع داشتند که او با شمشیر به سلطه رومی ها پایان داده و پادشاهی یهود را احیا کند. اما او گفت پادشاهی من از نوع پادشاهی این جهانی نیست، بلکه پادشاهی آسمانها است. برای همین عیسی به جای اینکه مانند سلحشوران با اسب وارد شهر شود با الاغ وارد شد. وی در ادامه گفت برای درک بیت المقدس باید سه فرهنگ را درک کرد. اول فرهنگ مسیحیت و بیت المقدس در کتاب مقدس. دوم تغییر فرهنگی در بیت المقدس از نیمه دوم قرن بیستم تا کنون و سوم آنچه وی آن را فرهنگ خدا نامید. وی در توصیف فرهنگ خدا گفت، منظور اراده خدا در انتخاب این شهر برای ظهور کلمه خود یعنی عیسی مسیح است.
خانم قاده کرمی نویسنده کتاب «در جستجوی فاطمه» به شرح زندگی و احساسات شخصی خود نسبت به این شهر پرداخت و سالهای پیش از اشغال و حضور صهیونیست ها را سالهای آرام و زیبایی توصیف کرد که در آن مسلمانان، یهودیان و مسیحیان دوستانه و برادر وار در کنار هم زندگی می کردند. وی گفت بیت المقدس تا سالها در زمان عثمانی شهر مهمی نبود و به جز یک مقصد زیارتی اهمیت دیگری نداشت. این وضع در قرن نوزدهم میلادی عوض شد و با حضور کنسولگری های کشورهای اروپایی و افزایش تعداد مدارس مسیحی و حضور مسیونرها که تلاش می کردند مردم بومی را به مسیحیت دعوت کنند؛ سلطان عثمانی نسبت به وضعیت این شهر حساس شد. در خصوص آمار و تعداد ساکنان این شهر هرگز آمار درستی در دست نبوده و همیشه ملاحظات سیاسی باعث این شده که اعداد دستکاری شوند، طوری که امروزه نمی توان به اعداد و ارقام ارائه شده توسط رژیم اسرائیل اعتماد کرد، چرا که هدف آنها همیشه این بوده که جمعیت یهودی شهر را در اکثریت نشان دهند. به گفته وی از 1944 تعداد یهودیان بیت المقدس به سرعت افزایش یافت و این افزایش آنقدر سریع است که نمی تواند دلیل دیگری جز مهاجرت داشته باشد.
در این کنفرانس حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا رضوی رئیس مجلس علمای شیعه اروپا ضمن تبریک 39 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این انقلاب را یک مسیر معنوی توصیف کرد که همه ما آن را پیموده ایم. به گفته وی اساس و بنیان انقلاب ایران اسلام بود. وی اسلامی بودن انقلاب را در این ویژگی متبلور دید که انقلاب فقط مخصوص ایران و ایرانی ها نبود و امام خمینی از همان آغاز همه مستضعفین و مظلومین جهان را مورد خطاب قرار داده بود. وی ابایی نداشت که برای انجام وظیفه اسلامی در برابر مسلمانان و مظلومان جهان منافع ملی ایران و مصلحت های ظاهری را نادیده بگیرد. وی یکی از دستاورد های انقلاب را شکسته شدن تابوی انتقاد از غرب دانست و گفت اکنون حتی یک کودک نیز می تواند علیه قدرتهای استعماری حرف بزند و این نیست مگر به خاطر انقلابی که رهبرش امام خمینی بود.
در این کنفرانس دکتر جان هوور، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام تاریخ بیت المقدس را به طور مختصر مرور کرد. وی تاسیس شهر را مربوط به زمان حضرت داوود و فرزندش سلیمان در هزار سال قبل از میلاد دانست که زمانی است که اولین معبد یا هیکل سلیمان ساخته می شود. وی سپس به ویرانی بیت المقدس توسط رومی ها در سال 70 میلادی اشاره کرد که به گفته وی با جزئیات توسط حضرت عیسی و در انجیل پیشبینی شده بود. در آن سال رومی ها شهر را ویران کرده و شهر جدیدی با نامی دیگر بر روی ویرانه ها ساخته و تا 700 سال به هیچ یهودی اجازه ورود به شهر را نمی دادند. این رسم البته در زمان تسلط مسلمانان برافتاد و یهودیان اجازه یافتند در شهر ساکن شوند. وی سپس تاریخ دست بدست شدن بیت المقدس بین مسلمانان و صلیبی ها و تاریخچه ساخته شدن قبه الصخره را بازگو کرد.
دکتر نهاد خانفر استاد رشته حقوق بین الملل نیز به وضعیت بیت المقدس از دید حقوقی نگریست و گفت بر اساس معیارهای حقوق بین الملل نه تنها ادعای اسرائیل بر بیت المقدس به عنوان پایتخت باطل است که حتی موجودیت حقوقی خود کشور اسرائیل به عنوان یک عضو سازمان ملل نیز باطل است. در توضیح این نکته وی خاطرنشان کرد که مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان تنها مرجعی که می تواند در مورد عضویت یک کشور رای بدهد، عضویت اسرائیل در 1948 را به طور مشروط قبول کرد. اسرائیل که در آن زمان به شدت نیازمند مشروعیت سازمان ملل بود این شروط را قبول کرد. یکی از آن شروط این است که وضعیت بیت المقدس نباید تغییر کند و نوع اداره و حاکمیت آن باید همانطور که بود باقی بماند. با این حال از آنجایی که اسرائیلی ها این شرط را زیر پا گذاشته اند، در واقع عضویت آنها در جامعه ملل و به تبع موجودیت آن به عنوان یک کشور معلق و باطل است. وی همچنین توضیح داد که بر اساس قوانین بین الملل، از جمله معاهده رم که مهاجرت جمعیت اشغالگر به منطقه تحت اشغال را ممنوع و مصداق جنایت جنگی معرفی می کند، می توان علیه اسرائیل در دادگاه بین المللی جرائم اقامه دعوا کرد. وی گفت حتی با توجه به اینکه اکثر کشورهای اروپایی معاهده دادگاه بین المللی را در مجالس خود تصویب کرده و آن را به قوانین داخلی خود افزوده اند، اکنون یک فلسطینی آواره در هر کدام از کشورهای اروپایی می تواند علیه کسانی که او را از خانه اش اخراج کرده اند، اعم از سیاستمداران، نظامیان و حتی شرکت ها و پیمانکارانی که در اخراج او نقش داشته اند اقامه دعوا کند.
در ادامه این کنفرانس که شهر بیت المقدس از زوایا و دیدگاه های گوناگون مورد بحث قرار گرفته بود، در طی جلسه پرسش و پاسخ، سخنرانان به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داده و زوایای بیشتری از موضوع مورد بحث را برای شنوندگان گشودند.

اذان صبح
 
 

 برنامه های مرکز

 

 سایر مراکز اسلامی

مرکز اسلامی منچستر

مرکز اسلامی نیوکاسل

مرکز اسلامی بیرمنگهام

مرکز اسلامی گلاسکو (الهدی)