اخبار

مرکز اسلامی انگليس

 

برپایی فرخنده جشن ميلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در مرکز اسلامی انگلیس

بازگشت

جشن خجسته میلاد هشتمين امام همام و پیشوای شیعیان جهان، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روز جمعه برابر با 11 ذیقعده 1438 و 4 آگوست 2017 در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با شرکت جمع کثیری از شیعیان و محبان آن حضرت برگزار گردید.
در این برنامه که شامل قرائت آیاتی از قرآن کریم، شعر و مولودی، پخش نماهنگ های ویژه میلاد امام رضا(ع) بود، حجت الاسلام و المسلمین علی عالمی رییس مجمع جهانی اسلامی لندن به مناسب این روز فرخنده سخنانی با موضوع امامت از دیدگاه امام رضا (ع) برای حاضران ایراد کرد.
وی ابتدا ضمن تبریک میلاد فرخنده امام رئوف، امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا به حضور امام زمان(عج) و شیعیان و پیروان اهل بیت (ع)، میلاد آن حضرت را بنا بر روایت مشهور روز 11 ذیقعده سال 148 هجری عنوان نمود که طبق برخی روایت ها سال 153 نیز ذکر شده است. وی محور اصلی سخنان خود را بر احادیث و روایات نقل شده از آن امام قرار داد که دیدگاه ایشان در زمینه امامت را بیان می کنند. به گفته وی یکی از نکات مهمی که از این روایات فهمیده می شود تفاوت میان حکومت و امامت است.
به گفته وی امام رضا(ع) در مدت بیست ساله امامت خود با هارون الرشید، امین و مأمون عباسی هم عصر بود. بر خلاف هارون و امین ، مأمون مردی زیرک و سیاستمدار بود که البته انسانی دانشمند و اهل آگاهی بود، اما دوستدار و معتقد به اهل بیت نبود. وی با مطرح کردن ولی عهدی امام رضا (ع) توانست نارضایتی شیعیان، بنی هاشم و خانواده های علوی را که هر لحظه ممکن بود علیه او قیام کنند کنترل کند. وی همچنین با تحت نظر داشتن امام می توانست تمام رفت و آمد ها و روابط شیعیان با امام را نیز تحت نظارت خود داشته باشد.
با این حال نیاز مأمون به تقویت مشروعیت حکومت خود از طریق توسل به امام رضا(ع) اگرچه از روی تزویر و حیله گری بود اما برخی از کارها از جمله ترتیب دادن بحث های اجتماعی و آزاد قرار دادن این بحث ها، به امام رضا(ع) فرصت داد تا جایگاه آسمانی امامت و ولایت را در این مباحثه ها اثبات کند. در این مناظره ها که گاه با شرکت علمای سنی و گاه با شرکت علمای سایر ادیان و حتی افراد خارج از ادیان الهی برگزار می شد بحث های بسیار مهمی مطرح شده است که می توان برخی از آنها را در کتاب عیون اخبار رضا ملاحظه کرد.
حجت الاسلام و المسلمین عالمی توضیح داد که در بیان امام رضا(ع) امامت هم به اصول دین و هم به فروع دین مرتبط است و فرق است میان امام با امت، یعنی نمی توان برای سایر علمای اسلام مانند ابوحنیفه و غیره جایگاهی مانند امام متصور شد. از جمله احادیث بسیار مشهوری که امام رضا(ع) در آن مفهوم امامت را مورد توجه قرار داده اند، می توان به حدیث سلسله الذهب اشاره کرد که در آن امامت را یکی از شروط اعتقاد به توحید معرفی می کنند.
وی همچنین در ادامه سخنان خود به حدیث دیگری از کتاب عیون اخبار رضا اشاره کرد که در آن امام خطاب به فردی به نام عبدالعزیز مفاهیم عمیقی در زمینه امامت را مطرح کرده است. در ابتدای این حدیث امام بیانی به این مضمون دارند که برخی از مردم نسبت به امرامامت جاهل هستند و در امر دین خود فریب خورده اند. وی توضیح داد که منظور این است که مردم خلیفه را به عنوان ولی امر پذیرفته و فکر کردند که باید در همه امور از خلیفه اطاعات کنند؛ موضوعی که در تاریخ اسلام موجب انحرافات زیادی شد و حتی در ماجرای کربلا برخی با این استدلال به جنگ امام معصوم رفتند.
وی ادامه داد که امام رضا (ع) در این حدیث تاکید می کند که خدا پیامبر خود را از دنیا نبرد مگر اینکه دین و رسالت او کامل شده بود. یکی از محورهای سخنان امام در جلسات مباحثه را که به دست ما رسیده، یعنی تاکید امام بر اینکه همه علوم در قرآن هست اما برای رسیدن به آن باید به اهلش (یعنی امام معصوم) مراجعه کرد موضوع دیگری بود که در این سخنرانی مطرح شد. به عنوان مثال آصف برخیا، وزیر سلیمان برخی از علم «کتاب» را می دانست و حال آنکه طبق فرموده پیامبر(ص) حضرت امیرالمومنین علی (ع) علم کامل کتاب را دارد. وی در ادامه به اهمیت مقام امامت از دید قرآن اشاره کرد و توضیح داد که حضرت ابراهیم بعد از آزمایشهای گوناگون الهی و بعد از دشوارترین آنها یعنی قربانی کردن فرزند خود بود که به مقام امامت رسید. وی افزود طبق روایتی از امام رضا(ع)، امامت از حضرت ابراهیم به حضرت رسول اکرم(ص) و پس از او به امیرالمومنین و فرزندان معصوم او رسید.
در آخرین بخش این برنامه شرکت کنندگان از مولودی خوانی آقای حمید اکبری بهره مند شده و به قرائت اشعاری در مدح آن حضرت توسط وی گوش سپردند.
این برنامه با اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین بهمن پور به پایان رسید.