94 - page 6

6
نـــــگاه ویـــژه
نــشـریـه نـسـیــم
دعا کردن و ارتباط با ماوراء الطبیعه ریشه در سرشت انسان دارد
بستقرار
ها و مواقعیکه در بن
ها همیشــه در ضرورت
و انسان
دارند. به طوریکه
گیرند به طور فطریدســت به دعا برمی
می
در منابع اسلامی از آن به عنوان«جانعبادت» یاد شده استاما
ها
طور که هــر چیزیدر طول تاریخدچار تغییرات، بدعت
همان
شــود، دعا و دعانویســی نیز از اینروندجدا
هاییمی
و آســیب
وگوییکه با حجت الاسلام محمد هادی
نبوده اســت. در گفت
پژوهانکشــور و عضو
یوســفیغروی، از اعضایانجمن تاریخ
ریزیرشته تاریخ اســ م حوزه علمیه قم انجام
شــورای برنامه
شده به بررسی تاریخچه دعا و دعانویسی، منشأ و مرجع صحیح
گرفتندعا و سیره ائمه معصومین(ع) در برخورد با چنینمسائلی
ایم. حجت الاســ م یوســفیغرویمعتقد استوقتی
پرداخته
منابع معتبری برایدعا وجود دارد چرا باید پیشدعانویسرفت.
دعانویســیدر زمانصدر اسلامهموجود داشته یا
بعدها مورد اســتفاده سودجویان از دیناسلامقرار
گرفته است؟
* دعا توجه بنده به درگاه خداوند اســتو از ابتدایخلقتو از
زمانحضرت آدم(ع) وجود داشــته. در ادامه حتی آن دســته از
پرستی
هایبعدیحضرتآدم(ع) که منحرفشدند و به بت
نسل
روی آوردند، نیز اصلدعا را نســبتبه پروردگار قبول داشتند و
دانستند. بنابراین تمام کسانیکه قائل
ها را مظاهر خداوند می
بت
به اصل وجودیخدا هستند، به دعا اعتقاد دارند اما این موضوع
هیــچ ارتباطواقعی یا حقیقی با دعانویســی امروزیندارد. مگر
کســانیکه بخواهند با ســحر و جادو کاری انجام دهند. ادیان
کنند.
اســ م بالکلســحر و جادو را نفیمی
ً
الهیو مخصوصا
بههمیندلیلوقتیکســانیبخواهند اینکار را در اسلام انجام
گذارند. پیامبر(ص)
دهند. برای توجیه نام آن را «دعانویسی» می
فی النار »، یکی از 52
ُ
کالکافر و الکافــر
ُ
میفرمایند: «الســاحر
موردیکه در اســ م برایشمجازات اعدام در نظر گرفته شده
سحر و جادوست.
بررسیدعا و دعانویسیدر
صدر اسلام و قبل از آندر
گفتو گو با حجتالاسلام
محمدهادییوسفیغروی
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 2,3,4,5,34
Powered by FlippingBook